Samen delen

Algemeen

Op het gebruik van Buurauto is onderstaand goed-gebruik-beleid van toepassing. Daarmee willen we bereiken dat de Buurauto’s gebruikt worden zoals ze bedoeld zijn, zodat het systeem voor iedereen zo goed mogelijk werkt.

Groepsapp

Om het communiceren over jullie Buurauto zo gemakkelijk en aangenaam mogelijk te laten verlopen, is er per buurt een groepsapp in WhatsApp of Telegram. We verwachten dat je hieraan deelneemt. De berichten in de groep zijn ‘zakelijk’ en kort en krachtig.

Reserveringen

Alle deelnemers reserveren de auto’s voor hun eigen gebruik. Wanneer je zelf een reservering maakt, dan kunnen anderen niet op dat tijdstip de auto pakken. Het is dus niet nodig (en ook niet wenselijk) om de auto langer te reserveren dan nodig, om bijvoorbeeld extra beschikbaarheidsgarantie te creëren.

Tijdens het gebruik

Auto instellen op eigen voorkeuren

De auto is voorzien van een autoradio die is afgesteld op een standaard zenderpakket. Je kunt natuurlijk altijd een andere zender opzoeken, maar het is de bedoeling de voorkeursinstellingen niet aan te passen.

Kinderzitjes

In overleg met je groep kun je eventuele kinderzitjes in de auto achterlaten. Afhankelijk van de reacties in de groep kun je het zitje op de achterbank laten staan, of in de achterbak leggen.

Goed gebruik

Als je in een auto rijdt, wordt deze tijdens het gebruik niet schoner op; maar het is niet nodig na elk gebruik de auto uit te zuigen. Natuurlijk ruim je wel je eigen rommel op en als je de auto heel vies hebt gemaakt, zorg je ervoor dat degene na jou weer een schone auto aantreft.

Autosleutel

In sommige auto’s vind je een losse autosleutel in de auto. Deze hoort in het vakje in het dashboardkastje  (links bovenin). Deze sleutel heb je nooit nodig en het is niet de bedoeling deze eruit te halen, behalve op instructie van Buurauto. Zorg er altijd voor dat de sleutel in de auto ligt als je de reservering beëindigt, anders gaat de auto met de app niet op slot en krijgt de volgende de auto niet open.

Vertraging

Het kan gebeuren dat je om welke reden dan ook de auto te laat terugbrengt. Als je de reservering niet kunt verlengen, dan stel je via de appgroep even de volgende deelnemer op de hoogte van je vertraging.

Aan het einde van de rit

Opladen

Wanneer je je reservering beëindigt, dan zet je de auto weer even netjes aan een laadpaal als de accu voor meer dan 20 procent leeg is, tenzij jullie in de groep andere afspraken hebben gemaakt.

Parkeren

Als je de auto parkeert, zonder op te laden, parkeer dan de auto niet voor een oplaadpaal. Anderen belemmer je om op te laden en je riskeert een bekeuring.

Als er bij de laadpaal één plek is gereserveerd voor Buurauto of Autodate, dan mag de auto daar altijd staan, natuurlijk wel even opladen.

Auto verzetten

In sommige buurten is het aantal laadpalen schaars. Het kan je dus gevraagd worden, om de auto van de paal te halen als de accu vol is en de auto de eerstvolgende dagen niet is gereserveerd. Wij verwachten dat alle deelnemers bij toerbeurt en gelegenheid hieraan meewerken. Het kan irritatie in de buurt voorkomen.

Helpdesk

Kom je ergens niet uit, dan is het altijd (24-7) mogelijk om de Buurauto-Helpdesk te bellen. Het telefoonnummer vind je in de Buurauto-app.

Hinder en kosten voor andere deelnemers

Wanneer je je niet gedraagt conform deze regels voor goed gebruik en andere deelnemers hebben daar nadeel van, dan kunnen de kosten die zij hebben gemaakt, op jou verhaald worden. Ook kan Buurauto eventuele kosten en gederfde inkomsten op jou verhalen.

Officiële waarschuwing

Als je meerdere malen je niet gedraagt conform bovenstaande regels, kan je een officiële waarschuwing krijgen, of zelfs (tijdelijk) de toegang tot de Buurauto’s worden ontzegd.