Elektrische deelauto slaat onvoldoende aan bij toeristen

door Alex van der Woerd

Op 1 februari 2018 stond het ineens op de website van WattCar. Ze stoppen ermee; geen elektrische deelauto’s meer op Terschelling. Leeuwarden is koud Culturele Hoofdstad van Europa en de voorbereidingen voor de Elfwegentocht in juli 2018 zijn in volle gang. Dit steekt schril af tegen het trieste bericht waar de bestuurders van WattCar mee naar buiten moesten komen. Het concept WattCar blijkt niet levensvatbaar.

Het leek even simpel als briljant. Plaats op een waddeneiland elektrische deelauto’s voor eilanders en toeristen. Gezien de geringe omvang van het eiland hebben veel eilanders niet vaak een auto nodig en toeristen komen zonder auto aan op het eiland. Na drie jaar blijkt de werkelijkheid anders. Met name toeristen maken te weinig gebruik van de auto’s. Of zo je wilt, de eilanders vullen dat te weinig aan.

Hebben degenen die elektrisch autodelen een brug te ver vinden, dan gelijk gekregen? Dat gaat zeker niet 1-op-1 op. We moeten niet vergeten dat WattCar drie jaar geleden voorop liep met elektrisch autodelen. Daarbij hebben zij meerdere tegenslagen te verwerken gekregen. Zo waren de eerste deelsystemen gebaseerd op een mobiel telefoonnetwerk, dat op een waddeneiland niet overal aanwezig bleek. Verder haden ze last van kinderziektes; ziektes war je als kind last van kan hebben, maar meestal (vanzelf) overheen groeit.

Misschien is wel het belangrijkste voor het achterblijvend gebruik door toeristen de onbekendheid met elektrisch autodelen en het gebrek aan binding met het systeem. Daar waar eilanders zich als vaste gebruikers met de deelauto’s kunnen identificeren, is het gebruik door toeristen toch erg vluchtig. Waarschijnlijk te vluchtig en zijn tijd te ver vooruit. Het kost gewoon tijd om aan een elektrische deelauto te wennen, en voordat gewenning is opgetreden, zijn de toeristen al weer naar huis. Heel anders is dat met deelfietsen op een eiland. Bijna iedereen heeft leren fietsen en je hoeft huurders niet uit te leggen hoe het werk. En met een (elektrische) fiets met versnellingen kun je over het algemeen goed uit de voeten.

Is een elektrische deelauto dan helemaal niet geschikt voor toeristen? Daar lijkt het wel op. Het is in elk geval belangrijk om met een vaste groep deelnemers (in dit geval de eilanders) de vaste kosten te kunnen dekken, zodat je daarvoor niet afhankelijk bent van toeristen. Zo ontstaat een warme kring van deelnemers, die samen kunnen beslissen of toeristen (van lauw tot ijskoud) gebruik mogen maken van de auto.

In elk geval heeft WattCar op Terschillinghaar haar leergeld betaalt en verdient het om dit in volgende projecten om te zetten in succes. En wij van Buurauto willen ze daar graag bij helpen, met frisse energie en goede ideeën.

Alex van der Woerd is directeur en oprichter van Buurauto