De ladder van autodelen

Autodelen lijkt een beetje op kamperen. Als het je gewoonte is, dan geniet je ervan en als je het niet doet, snap je dat over het algemeen totaal niet. Waarom zou je een auto delen, als je nooit weet of die beschikbaar is en hoe je hem aantreft? Het delen van het toilet is voor niet-kampeerders dé gruwel van een campingvakantie. Niet voor niets zijn er de laatste twintig jaar steeds meer campings gekomen met privé sanitair. Mensen die vervolgens kiezen voor een hotelvakantie, realiseren zich niet dat hygiëne daar meestal een veel groter issues is dan op campings.

Zo is ook niet elke deelauto de andere. Als je geen specifieke eisen stelt aan de auto, behalve beschikbaarheid en een acceptabele prijs, dan kun je prima uit de voeten met de reguliere aanbieders van deelauto’s, zoals Greenwheels, MyWheels, ShareNow of Sixt Share. Ben je kritischer, of zijn de grotere aanbieders in jouw woonplaats niet beschikbaar, dan kun je denken aan een auto deel je deelt met bekenden, zoals buurtgenoten of bewoners van hetzelfde flatgebouw. Graag helpen we je hier een handje mee:

  1. De eenvoudigste manier van autodelen is het lenen van de auto van de buren of een andere bekende. Je vraagt even netjes of de auto beschikbaar is en volgens onderlinge afspraak lever je de auto in en reken je af. Op deze manier hadden wij in het begin van onze mobiele carrière de reservesleutel van de Opel Kadett van vrienden in de keukenla. Bij een oude auto is het risico op schades niet zo groot, verlies van no-claim regel je achteraf wel weer.
  2. Wil je het allemaal wat beter regelen, dan komt daar iets meer bij kijken. Zo kun je de auto via SnappCar verhuren en beslis je zelf of je de huurder accepteert. Eén nadeel: voor iedereen met een SnappCar-account is de auto zichtbaar. Als je het helemaal besloten wil doen, dan kun je lid worden van de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik voor een voordelige autodeelverzekering, voorbeeldcontracten en allerlei andere voordelen.
  3. Als je wel graag wilt delen, maar helemaal geen gedoe wilt, dan kun je ook besluiten om gezamenlijk een abonnement te nemen op een gezamenlijke deelauto, bijvoorbeeld bij Onze Auto of Stichting Emile. Je neemt dan allemaal een abonnement op een auto die kant en klaar wordt geleverd met een deelmodule, backoffice en je betaalt naar gebruik. Alles wordt voor je geregeld en is geautomatiseerd. Een deel van winst en risico zit bij de exploitant. Je hebt maar beperkt zeggenschap over de auto, die je deelt met een besloten groep.
  4. Wil je zelf meer zeggenschap over de auto en meer grip op de exploitatie, dan kun je een autodeelcoöperatie starten. Je kunt je dan aansluiten bij Mobiliteit Samen, de landelijke coöperatie van autodeelcoöperaties in Nederland. Deze koepel exploiteert samen met Europese partners een eigen deelplatform. Zo sturen deze coöperaties maximaal op kosten en trekken een eventuele winst naar zichzelf toe.

Deze ladder van autodelen is natuurlijk vooral interessant voor Verenigingen van Eigenaren, duurzame buurtinitiatieven en andere besloten groepen. Je kunt heel eenvoudig beginnen op de eerste trede en als je wilt opschalen naar een hogere.

Autorijden is net kamperen, het moet wel een beetje leuk blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial