Buurauto en het klimaatakkoord II

Het klimaatakkoord en de uitwerking voor elektrisch rijden hebben veel stof doen opwaaien. Groot struikelblok is dat onder leiding van Pieter Omzigt de bijtelling per 1 januari 2020 al verdubbeld wordt, in plaats van een jaar later. Ook zijn de stimuleringsmaatregelen voor particulieren onvoldoende uitgewerkt. Je kunt je voorstellen dat naast zakelijke rijders nu ook particulieren zich drie keer bedenken of zij wel elektrisch gaan rijden, omdat de overheid “met de hand aan de kraan” per jaar stimuleringsmaatregelen kan aanpassen.

Al met al voor zakelijke en particuliere rijders die overwegen om over te stappen op een elektrische auto geen florissant vooruitzicht. Uiteraard is dit geen enkel probleem als je niet bang bent voor onzekerheden.

Dit betekent niet het einde van elektrisch rijden, maar noopt wel tot goed creatief nadenken.

Zo is voor zowel de zakelijke (lease)rijder als de particulier autodelen een oplossing. Zakelijke veelrijders komen onder de bijtelling uit wanneer zij privé een Buurauto rijden. Bij zakelijk gebruik van de Buurauto (en privégebruik zakelijk afrekenen) deel je niet alleen de auto, maar ook de bijtelling. Je betaalt alleen de bijtelling over de dagen per jaar dat je de auto gereserveerd hebt.

Wanneer particulieren kiezen voor een elektrische deelauto in plaats van een eigen auto, betalen zij alleen naar gebruik. Je hoeft geen grote investering te doen en je komt nooit meer onverwachte kosten te staan, want alle kosten zitten in het tarief van de Buurauto. Je kunt altijd beschikken over een moderne elektrische auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *